ساعت: 6:8
تاریخ:1403/2/1
   
تاثیرقطع درختان جنگلی واجرای عملیات زراعی

تاثیرقطع درختان جنگلی واجرای عملیات زراعی

امروزه عامل افز ایش تقاضا برای محصولات زراعی ( غذا )، سوخت، الوار و پناهگاه موجب شده تا پوشش های طبیعی زمین به ویژه جنگلها با سرعت هشدار دهنده ای توسط انسان تخریب شده و تبدیل به زمین های کشاورزی شوند. قطع درختان و تبدیل جنگل ها به زمین های زراعی عامل تخریب اکوسیستم های طبیعی بوده و به نابودی دائم باروری زمین منجر می گردد. قطع درختان جنگل بخصوص در سراشیبی ها، منجر به نابود ی خاک در زمان بسیار کوتاه ی خواهد شد. در این بین اراضی شیبدار لسی را شاید بتوان از حساس ترین خاکها در براب ر تغییر کاربری اراضی دانست که به سرعت از کیفیتشان کاسته می شود. علاوه بر آن ، بدل یل اینکه لس ها اغلب دارای درصد بالایی سیلت در دانه بندی خود هستند ، بر اثر تخریب پوشش های طبیعی زم ین دستخوش فرسایش شدید خاک خواهند شد . استان گلستان با سطح ی بالغ بر ۲۲ هزار کیلومتر مربع دارا ی تشک یلات لسی . گسترده ای می باشد که عمدتُا در حوضه های آبخیز اترک و گرگانرود قرارگرفته اند  تخریب جنگل روی کیفیت و سلامت خاک تبعات منفی دا شته و به عنوان دلیل اصلی سیل خیزی محسوب می شود .تحقیقات نشان می دهد تغییراتی که پس از جنگلتراشی و اجرای عملیات زراعی در منطقه ات فاق می افتد می تواند موجب کاهش مواد آلی خاک ، افزایش وزن مخصوص ظاهری،کاهش پایداری خاکدانه ها، کاهش نفوذ پذیری و ظرفیت نگهداری آب و افزایش فرسایش خاک و رواناب شود. تغییر کاربری اراضی پس از سوختهای فسیلی مهمترین منبع انتشار کربن از طریق انسان به اتمسفر زمین می باشد .تخمین زده م ی شود ۸۷ درصد انتشار کربن به اتمسفر در سطح جهانی بر اثر تغییر کاربری اراضی طی ۱۵۰ سال اخیر و به دلیل توسعه فعالیتهای کشاورزی در نواحی جنگلی اتفاق افتاده است.
هم اکنون، عملیات زراعی رو ی شیب ها ی با مواد لسی در استان گلستان که پیش از ا ین تحت پوشش طبیعی جنگل قرار داشتند، موجب فرسایش قابل توجه خاک و سیل خیزی، بخصوص در شرق استان شده بطور یکه منطقه مذکور طی سالها ی گذشته شاهد خسارات مالی و جانی فراوانی بوده است

آیامیدانید که برای تولید یک تن کاغذ جدید باید 15 درخت تنومندراقطع کنیم .
 

برای تولید یك تن كاغذ جدید باید ۱۵ درخت تنومند را قطع كنیم؟ اما برای تهیه همین مقدار كاغذ از كاغذ بازیافتی احتیاج به چوب نیست .در روش بازیافتی میزان انرژی مورد نیاز به ۱/۴ كاهش می یابد و همچنین آب مورد نیاز در این فرایند به كمتر از ۱/۱۰۰ تقلیل می یابد.كاغذ بازیافت شده را می توان به سهولت و بدون افت كیفیت جانشین كاغذ تازه كرد. روزنامه ها راحت ترین مواد برای بازیافت كاغذ هستند.كاغذ های بازیافتی معمولآ در رنگهای تیره تر موجود هستند و از نظر بهداشتی با كاغذ های سفیدتفاوتی ندارند.
كاغذ های تحریر سفید ، كاغذ روزنامه ، دفتر مشق ، كاغذ دستگاه تكثیر ، مجله و مقوا برای بازیافت مناسب هستند.

قطع سالانه 15میلیون درخت برای تولید کاغذ

تولید کاغذ یکی از تولیداتی است که مستقیما می تواند محیط زیست زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد
برای نشان دادن اهمیت نگهداری از کتاب و صرفه جویی در مصرف کاغذ، لازم است آمار دیگری را بیان کنیم. طبق گزارش های محیط زیست هر ایرانی سالانه 13 کیلوگرم کاغذ مصرف می‌کند که در کل رقمی برابر 910 میلیون کیلو گرم می‌شود و از آنجا که برای تولید هر تن کاغذ باید 17 درخت تنومند قطع شود، در یک سال بیش از 15میلیون درخت قطع می‌ شود.
ارقام بالا، بسیار نگران کننده و خطرناک است. اگر همین طور اسراف ما در مصرف کاغذ ادامه یابد، شاید برای چند سال دیگر جنگل های ایران نابود شوند. به خصوص که در کشور ما علاوه بر قطع درختان برای تولید کاغذ،روز به روز صنایع چوبی در زندگی ما مصرفشان افزایش می یابد. همچنین فجایع آتش سوزی هم تبدیل به خبری تکراری در رسانه ها شده است.
از این رو وظیفه ما است که علاوه بر دقت در استفاده از کاغذ در مدارس و ادارات، از کتاب ها هم به شکل بهتری نگهداری کنیم. زیرا فرهنگ درختکاری، چندان در بین ما مرسوم نیست تا بتوان گفت با بریدن هر درخت، درختی دیگر جایگزین آن می شود.
از این رو، یکی از راه های حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان برای تولید کاغذ، ترویج خرید و فروش و مبادله کتاب های درسی و غیر درسی دست دوم است. اگر ما بتوانیم به راحتی کتابی را که لازم داریم در بازار دست دوم بیابیم، می توانیم ضمن صرفه جویی در هزینه چاپ مجدد آن کتاب و نیز جلوگیری از فروافتادن یک درخت، به کشورمان و همچنین جهان کمک کنیم.
اما مساله این است که هم اکنون در خانه های همه ما کتاب هایی وجود دارد که هرگز مورد استفاده مجددمان قرار نمی گیرد. کتاب هایی که درون جعبه ها بعضا در شرایط بد انبار، نگهداری می شوند. کتابهایی که به دلیل مراجعه افراد به بازار کتاب، هر ساله تجدید چاپ می شوند.
در این شرایط بهترین کار، عرضه این کتاب ها به خریداران و علاقمندانشان است. ولی شاید بپرسید چگونه و کجا؟ و احتمالا به فکر دردسرهای حمل و نقل و جابه جایی کتاب ها برای فروش در بازار دست دوم هم بیوفتید.
ما برای این مشکلات راهکار خوبی داریم. شما می توانید با کمترین دردسر (و شاید کاملا بی دردسر) بادرج آگهی «رایگان» در سایت شیپور تمام کتاب هایی که دیگر به کارتان نمی آید را به معرض فروش و یا مبادله بگذارید.
این کار مشکل اختصاص وقت برای رفتن به بازار کتاب های دست دوم و چگونگی حمل و نقل کارتن های سنگین را مرتفع می کند. در این صورت، کافی است شما منتظر زنگ مشتری باشید. اگر بر سر قیمت توافق شد، خریدار خود به نزدتان می آید و با پرداخت پول، کتاب را می برد.
همچنین همان طور که گفته شد، می توانید کتاب را صرفا جهت ارائه در سایت آگهی کنید. به این کار مبادله کتاب می گویند. یعنی بدون دریافت هیچ پولی تنها از علاقمندان می خواهید، کتاب را از خانه شما دریافت کنند. این شیوه برای کسانی که نیازی به پول کتاب ندارند و یا عجله دارند که خانه و یا انباری شان از کارتن های کتاب خالی شود، توصیه می شود.
مزیت دیگر این راه کار در رونق یافتن کتاب خوانی است. زیرا دیگر بهانه گرانی کتاب نمی تواند دلیلی برایکتاب نخواندن باشد. چرا که قیمت کتاب های دست دوم، به مراتب کمتر از کتاب نو است.
مطلب «کتاب کهنه ها می تونن سرمایه باشن» که قبلا در بلاگ شیپور منتشر شده است، می تواند به شما خاطرنشان کند همیشه کتاب یک سرمایه باقی می ماند، حتی پس از گذشت سالها از زمانی که از خریده شده است.


 

 

 

 

 

 

عضویت در خبر نامه
نام:
ایمیل:
تلفن همراه:
کد امنیتی
Copyright © 2016
کلیه حقوق مادی ومعنوی این وبسایت محفوظ و متعلق به گروه صنعتی برسا می باشد